Samsø Cup 2021 – Beretning

I sidste weekend d. 7-9 maj var jeg en tur på Samsø for at deltage i den årlige Samsø Cup og det smed sørme og så en præmie af sig!

Hvad er Samsø Cup?

Samsø Cup er en hyggelig fiskekonkurrence, som bliver afholdt midt ude i Kattegat af øens lokale sportsfiskerforening: Samsø Sportsfiskerforening.

Der kæmpes om præmierne i 3 kategorier; Havørred, Hornfisk og Fladfisk.

Fiskekonkurrencen er populær blandt de faste deltagere, som gerne kommer lang vejs fra for deltage. Flere grupper tager rejsen fra Storkøbenhavn, Esbjerg eller generelt Sønderjylland.

Under mit besøg havde jeg muligheden for møde de fleste. Da en stor del af de 37 deltagere igennem weekenden havde bosat sig på Sælvigbugtens Camping ligesom jeg selv.

Havde vi ikke haft endnu et år med Corona ville deltagerantallet formentlig have været højere. Da der normalt er et gennemsnit der ligger omkring 50 deltagere.

Præmieoverrækkelsen – Samsø Cup 2021

1-2-3 start

Konkurrencen startede torsdag med at de sidste deltagere fik tilmeldt sig, samt godt halvdelen fik sig indlogerede på campingpladsen. Her gik alt til ro – klar til start den efterfølgende morgen.

Allerede til den første indvejning kl 1200 fredag blev der indvejet fisk. Et par havørreder omkring 45cm tog føringen og fiskekonkurrencen i gang.

Til aftenindvejning kom også en enkelt skrubbe og et par hornfisk med på listen. Herefter stoppede fiskeriet for de fleste.

Men da jeg først var ankommet efter kl. 18:00 skulle den lige have en chance ved vandet. Vi fik hurtigt kontakt til en god fisk med størrelse, som dog hurtig smuttede igen og mindre som ligeledes heller ville have friheden. Måske vidste de at indvejningen var lukket for dagen.

Anden dagen

Lørdag var det tidligt op. Vesten stod som en pelikan ind på vestsiden af Samsø. Hvilket nærmest gjort det umuligt at fiske med selv spinnegrej på store dele af øen.

Dog lykkes det at finde et sted hvor vinden var tilpas. Men den havde andre fiskere også luret. Flere meldte at de havde set fisk og flere større iblandt dem og BOOM! Pludselig sad den der.

Efter en pause med friske forsyninger og en god snak var det tid til atter at fiske.

Vi fiskede et kort stræk ned fra parkeringen og pludselig var der råberi på kysten. Et kig gjorde os opmærksom på, at en lystfisker var i gang med at få tur på stranden – med en fisk!

Kampen om drømmefisken

Efter noget tids tovtrækning samles vi og listede op til showet. Her blev vi mødt af årsagen til råberiet. En kæmpe cruisede frem og tilbage med en Sandeel hængende ud af munden.

Sådan fortsatte den i godt 20min inden at den begyndte at vise de første træthedstegn.

Det var nu tid til at lande fisken. Men hvordan skulle det gøres?

Den ene af os havde den foreløbige 1. plads, vi 2 andre ville ikke være årsagen til, at han muligvis ville miste den. Meeen vi er jo trods alt alle lystfiskere og vi hjælper hinanden.

Jeg greb mit net og måtte konstatere, at det ville ikke være stort nok. Heldigvis havde min ene fiskemakker et større og landingen måtte påbegynde. Dog kunne vi godt have brugt et større net – for halvt i chok måtte jeg skubbe fisken i nettet med den anden hånd. Den var simpelthen for stor!

Men vi fik fisken!

Euforien strømmede inden over kysten da fisken blev landet sikkert på stranden. Jubelbrøl, knockles og highfives fløj omkring os. I et øjeblik blev Corona, restriktioner og anbefalinger glemt i til trods for ren lykke.

Havørreden blev målt til hele 76cm! En stor flot hanfisk.

Den omtalte lystfisker – Klaus fik ikke fiskede ret meget mere den weekend. Hans første 70´er+ i 15år og hans største nogensinde lå lige foran ham. Skønt på den måde at oplevede hvad ren fiskelykke er.

Vi andre derimod måtte atter gribe vores fiskestang – nu var konkurrencen for alvor startet.

Resten af dagen klarede vejret op og det blev en stegende hed forårsdag på solskinsøen Samsø. Vi så ikke ret meget mere til havørrederne. Men et par enkelte hornfiskede dukkede op – heriblandt en enkelt på 75cm, som senere skulle vise sig at kunne indbringe en 2. plads i kategorien.

Intet er tabt før sidste kast er taget.

Planen for søndag var at stå tidligt op og ud på kysten for at finde fisken der skulle slå de 76cm. En mission som allerede havde slået de første par deltagere ud enten på grund af kammeratskab eller manglende tro på flere i den størrelse.

I vores hytte blev der kl. 3:30 kaldt vejrlig i forhold til tidligt morgenfiskeri. Vinden stod atter engang ind over øen som en pelikan fra vest. Men denne gang havde den medbragt en ordentlig regnbyge over natten og de tidlige timer.

Sidste fisk skulle være indvejet inden kl. 12:00 så vi kunne blive liggende i sengen hele dagen. Den sidste tro og det mindst håb blev fundet frem i gemmerne.

Vi fik os samlet op og kørt afsted i håb om gengælde går dagens succes. Men det var svært.

Det generelle formiddags vejr Lørdag og Søndag.

Ved den første plads vi ankom til lignende vandet oprørt gær, den næste var vandet klart dog fyldt med kæmpe bølger, vind umuligt til fiskeri og et for lille tro på pladsen. Så vi måtte afsted igen til østsiden af øen.

Dog viste vejret sig hurtigt at skifte og vi blev mødt af -50cm vandstand, fuld sol og badevejr. Den skulle dog have en chance og alt vi fangede var en omgang skoldet hud.

Til trods for 20km vadning, utallige kast og skiftende forhold. Så skulle det denne weekend for mit vedkommende kun blive til 4 hornfisk.

Men det var en hyggelig tur og jeg vender helt sikkert tilbage til Samsø næste år når konkurrencen endnu engang vil blive afholdt den anden weekend i maj. Næste gang håber vi, at der kan blive afholdt fællesspisning om lørdagen. 😊

Tak for et godt arrangement – Samsø Sportsfiskerforening.

Vinderen af Samsø Cup 2021

Resultat

Sidst men ikke mindst skal vi have løftet resultat for en fiskeweekend på Samsø.